Hemoroidy

guzki krwawnicze

Choroba hemoroidalna jest bardzo często występującym schorzeniem. Mimo to większość Pacjentek i Pacjentów wstydzi się jej i zwleka z rozpoznaniem oraz leczeniem. Tymczasem odpowiednia diagnostyka jest niezbędna, a im wcześniej rozpoczniemy leczenie guzków krwawniczych tym lepiej.

Schorzenie objawia się patologicznie powiększonymi naczyniami żylnymi okolicy odbytnicy i odbytu. Osoby, które na nie cierpią, odczuwają ból, pieczenie i swędzenie oraz obserwują krwawienie z tych miejsc.

Do przyczyn powstawania hemoroidów zalicza się głównie siedzący tryb życia, nieregularne wypróżnianie, nieodpowiednią dietę, a także sporty zwiększające ciśnienia tłoczni brzusznej (np. podnoszenia ciężarów, jazda na rowerze czy konno). Bardzo często na guzki krwawnicze cierpią również Kobiety w ciąży.

Ważne jest to, aby po zaobserwowaniu objawów hemoroidów udać się do proktologa, który odpowiednio zdiagnozuje chorobę i zaleci właściwe leczenie. Jeśli Pacjentka miewa powtarzające się incydenty krwawienia z odbytu, powinna jak najszybciej zasięgnąć opinii specjalisty, ponieważ tego typu objawy mogą być związane również z nowotworem jelita grubego.

Pierwsza wizyta diagnostyczna obejmuje przeprowadzenie dokładnego wywiadu z Pacjentką oraz wykonanie badania proktologicznego. Obejmuje ono badanie fizykalne i badanie per rectum (przezodbytnicze), które jest zupełnie bezbolesne oraz badanie anoskopem. Jest to krótki plastikowy wziernik, na który nakładana jest maść poślizgowa ze środkiem przeciwbólowym. Dzięki niemu lekarz może obejrzeć hemoroidy wewnątrz odbytu. W zależności od indywidualnego przypadku, może okazać się konieczne wykonanie również innych badań diagnostycznych np. kolonoskopii.

Leczenie hemoroidów zależy od ich stadium rozwoju. Im wcześniej rozpoczniemy właściwe postępowanie tym łatwiej jest się ich pozbyć.

Guzki krwawnicze znajdujące się w I fazie rozwoju można leczyć zachowawczo, poprzez wprowadzenie właściwej diety i zmiany trybu życia oraz farmakologicznie, za pomocą odpowiednich maści, czopków i leków flebotropowych. Działają one ściągająco, przeciwzapalnie i przeciwbólowo.

W Intima Clinic hemoroidy znajdujące się w II stadium, na które nie działa leczenie farmakologiczne, tak jak i bardziej zaawansowane guzki III stopnia, leczymy już zabiegowo, za pomocą mniej inwazyjnych metod, takich jak: metoda Hemoff, metoda Barrona, czyli tzw. gumkowanie, skleroterapia czy fale elektromagnetyczne o odpowiedniej częstotliwości (RF).

Przebieg leczenia

Metoda Hemoff polega ona na podaniu specjalnego kleju tkankowego do hemoroidów. Zabieg wykonuje się w warunkach gabinetowych, w znieczuleniu miejscowym. Preparat podaje się do guzka, a następnie uciska się przez ok. minutę, co zapoczątkowuje jego włóknienie.

Metoda Barrona jest to tzw. gumkowanie. Metoda polega na nałożeniu specjalnej gumowej opaski na splot hemoroidalny. To powoduje odcięcie dopływu krwi do guzka i jego martwicę. W efekcie po kilku dniach guzek samoistnie odpada. W trakcie jednej wizyty gumowany jest jeden guzek. Kolejne guzki można gumkować w odstępach ok 4 tygodni.

Skleroterapia polega na precyzyjnym ostrzykiwaniu guzków krwawniczych 3 proc. roztworem aethosklerolu. W wyniku ostrzyknięcia ściany naczynia ulegają obkurczeniu i zamknięciu. Zabieg nie wymaga znieczulenia, wykonywany jest w warunkach gabinetowych.

Fale elektromagnetyczne o odpowiedniej częstotliwości (RF) powodują koagulację, czyli zamykanie naczyń „zasilających” hemoroidy. Metoda wykorzystuje wysoką temperaturę wytwarzaną punktowo (na końcu specjalnej sondy zabiegowej).

Wskazania do leczenia i zabiegów

Objawy i dolegliwości, które powinny skłonić do wizyty proktologa:

• krwawienie z odbytu;
  • wstrzymane, bolesne wypróżnienie;
  • świąd i ból w okolicach odbytu.

Wskazaniem do leczenia zachowawczego i farmakologicznego są:

• guzki krwawnicze I i II stopnia – są wewnątrz, nie wychodzą poza kanał odbytu i widoczne tylko podczas badania za pomocą anoskopu.

Wskazaniem do mniej inwazyjnych metod leczenia zabiegowego są:

• hemoroidy II stopnia, na które leczenie farmakologiczne nie przynosi oczekiwanych rezultatów;
  • III stopnia uzewnętrzniają się już w trakcie parcia, ale nadal możliwe jest ich manualne odprowadzenie do środka kanału.