Szczeliny odbytu

choroba zapalna odbytu

Szczeliny odbytu są drugim po hemoroidach najczęściej występującym schorzeniem proktologicznym. Jest to rana pojawiająca się w momencie pęknięcia wewnętrznej warstwy odbytu. Rana wywołuje ból, pieczenie, świąd oraz uczucie dyskomfortu w okolicy odbytu. Objawem świadczącym o powstaniu szczeliny jest również krwawienie, które pojawia się najczęściej w trakcie wypróżniania.

W przypadku ostrej szczeliny odbytu pacjent czuje ból, a przy przewlekłej dodatkowo widoczne są brodawki i guzek wartowniczy.

W przebiegu diagnostyki należy wykluczyć inne choroby, które objawiają się bólem lub krwawieniem z odbytu, w tym nowotworowe.

Pierwsza wizyta diagnostyczna obejmuje przeprowadzenie dokładnego wywiadu z pacjentem oraz wykonanie badania proktologicznego. Obejmuje ono badanie fizykalne i badanie per rectum (przezodbytnicze). W przypadku szczeliny przewlekłej diagnostyka uzupełniana jest o badania endoskopowe.

Leczenie polega na wprowadzeniu leków zmiękczających i rozluźniających stolce, a także leków przeciwzapalnych oraz odpowiedniej diety.

Gdy w sposób farmakologiczny nie udaje się wyleczyć ostrej szczeliny odbytu lub gdy jest ona przewlekła, następnym krokiem leczenia jest podanie toksyny botulinowej typu A (Botox) do mięśnia zwieracza. Metoda ta ma na celu jego czasowe (2-4 miesiące) rozluźnienie, dające szansę na zagojenie się szczeliny.

Przebieg leczenia

Leczenie szczeliny odbytu toksyną botulinową polega na iniekcji (ostrzyknięciu) Botoxem zwieracza wewnętrznego odbytu w celu czasowego porażenia mięśnia, co skutkuje poprawą ukrwienia okolicy odbytu oraz wygojeniem się ubytku.

Zabieg trwa kilka minut i jest przeprowadzany w warunkach gabinetowych. Nie wymaga szczególnego przygotowania.

Wskazania do leczenia

Objawy i dolegliwości, które powinny skłonić do wizyty proktologa:

• silny i kłujący ból w okolicy odbytu, który pojawia się zwykle przy wypróżnianiu;
  • krwawienie z odbytu towarzyszące głównie wypróżnianiu;
  • silne parcie na stolec;
  • świąd i pieczenie odbytu.

Satysfakcjonujące efekty leczenia szczeliny odbytu za pomocą toksyny botulinowej uzyskuje się w 90 proc. przypadków występowania szczeliny ostrej i w ok. 60-70 proc. przypadków leczenia szczeliny przewlekłej.