Leczenie innych form nietrzymania moczu

Nietrzymanie moczu to schorzenie bardzo często występujące u Kobiet. Szacuje się, że dotyka 30 proc. z nich. Choć choroba w efekcie sprowadza się do popuszczania moczu, to tak naprawdę jest kilka różnych odmian tej przypadłości. Każda z nich powinna być leczona w inny sposób.

Wśród rodzajów tej choroby, oprócz najbardziej znanego wysiłkowego nietrzymania moczu, możemy wymienić również:

• naglące nietrzymanie moczu – będące wynikiem silnego parcia na cewkę moczową i pęcherz. Charakteryzuje się niemożnością powstrzymania chęci sikania w chwili, gdy tylko pojawia się taka potrzeba. To również jeden z objawów nadwrażliwego pęcherza;
  • mieszane nietrzymanie moczu – polega na mimowolnym wycieku moczu podczas  czynności, które powodują wzrost ciśnienia w brzuchu (np. wysiłku) z towarzyszącym uczuciem nagłego parcia. Jest to więc połączenie wysiłkowego oraz naglącego nietrzymania moczu;
  • pourazowe nietrzymanie moczu – pojawia się, gdy cewka moczowa jest niestabilna. Przyczyną tego typu schorzenia są różnego rodzaju urazy pooperacyjne, poporodowe lub inne (np. w wyniku wypadku komunikacyjnego). Najczęściej dochodzi wówczas do zerwania więzadeł podtrzymujących cewkę moczową lub pęcherz;
  • pęcherz neurogenny – schorzenie powstaje, gdy zaburzone jest przekazywanie sygnałów nerwowych pomiędzy pęcherzem moczowym, a ośrodkami odpowiedzialnymi za jego kontrolę. Choroba współwystępuje u osób ze schorzeniami układu nerwowego (np. stwardnienie rozsiane, choroba Parkinsona, Alzheimer, udar, uraz rdzenia kręgowego) i z chorobami metabolicznymi (np. cukrzyca);
  • pozacewkowe nietrzymanie moczu – to wyciek moczu przez inne otwory niż cewka moczowa. Jest wywołane powstaniem przetoki moczowo-płciowej. Jest ona nieprawidłowym połączeniem pomiędzy pęcherzem moczowym, cewką moczową lub moczowodami i narządami płciowymi.

Problem nietrzymania moczu powinien być diagnozowany i leczony jak najszybciej. Wówczas można mu zaradzić w sposób mniej inwazyjny. Jednak w początkowych stadiach większość Pacjentek zwykle go bagatelizuje, a potem wstydzi się i krępuje zgłosić do lekarza. Są też Panie, które rezygnują z leczenia z powodu błędnego przekonania, że nietrzymanie moczu jest naturalnym elementem procesu starzenia i nie da się z nim walczyć. Tymczasem w Intima Clinic z powodzeniem leczymy wszystkie formy tej przypadłości.

Przyczyna nietrzymania moczu może być inna u każdej Pacjentki. Bardzo ważna jest właściwa diagnoza i rozpoznanie typu dolegliwości. Na tej podstawie nasi lekarze dobierają odpowiednie formy leczenia.

Szczegółowy wywiad jest podstawowym elementem diagnostyki nietrzymania moczu. Następnie przeprowadzamy badanie jamy brzusznej i badanie ginekologiczne oraz ocenę stanu krocza. Wykonujemy również badanie USG pęcherza moczowego, cewki moczowej i struktur ich otaczających, a także zlecamy badanie moczu. Jeżeli wystąpi taka konieczność, kierujemy Pacjentkę także na cystotonometrię.

W zależności od stwierdzonego rodzaju nietrzymania moczu, wprowadzamy odpowiednie postępowanie terapeutyczne.

Naglące nietrzymanie moczu w pierwszym kroku leczymy farmakologicznie. Bardzo ważne jest również to, aby w czasie leczenia chora cały czas pamiętała o regularnym wypróżnianiu pęcherza. Możemy również włączyć leczenie zachowawcze w postaci fizykoterapii, a więc odpowiednich ćwiczeń dna miednicy, ich elektrostymulacji oraz stymulacji magnetycznej.

W przypadku mieszanego nietrzymania moczu stosuje się zarówno leczenie farmakologiczne, jak i nieinwazyjne metody leczenia wysiłkowego nietrzymania moczu, a przy zaawansowanych stanach choroby także leczenie chirurgiczne.

Uszkodzenia towarzyszące pourazowemu nietrzymaniu moczu możemy leczyć wyłącznie operacyjnie, stosując taśmy TOT lub inne formy operacyjnej stabilizacji pęcherza i cewki moczowej .

Nasze Pacjentki są pod opieką wyspecjalizowanego zespołu ginekologów, fizjoterapeutów, a także psychologów.

Dolegliwości związane z nietrzymaniem moczu powodują znaczne obniżenie jakości życia Pacjentek i utrudniają codzienne funkcjonowanie. Większość Kobiet czuje się wykluczona z życia, wycofuje się z aktywności fizycznej i kontaktów społecznych.

Tymczasem tę dolegliwość można efektywnie leczyć. Nasza klinka oferuje szerokie spektrum metodologiczne i dysponuje znakomitymi specjalistami w tej dziedzinie, dzięki czemu osiągamy znakomite wyniki terapeutyczne przy każdym typie nietrzymania moczu.