Diabetologia i dietetyka

We współczesnym społeczeństwie cukrzyca to choroba wyjątkowo częsta. Przykładowo na każdą osobę ze zdiagnozowaną cukrzycą przypada druga niezdająca sobie sprawy z choroby. Niewiedza zbiera spore żniwo, ponieważ cukrzyca wiąże się z poważnymi powikłaniami. Jedną z przyczyn problemu jest w obecnych czasach styl życia, w tym złe nawyki żywieniowe (np. wszechobecny w pokarmach syrop glukozowo-fruktozowy), mała aktywność fizyczna, a w konsekwencji – nadwaga i otyłość. Dochodzi do tego palenie tytoniu, alkohol, a także potencjalne obciążenie genetyczne. Zaburzenia hormonalne wywołane cukrzycą odciskają swoje piętno, m.in. obniżając zdolność do posiadania potomstwa.

Istnieją różne rodzaje cukrzycy: cukrzyca typu I (występuje najczęściej u dzieci i ludzi młodych), typu LADA (najczęściej u osób dorosłych), monogenowa (stosunkowo rzadka), typu II (najczęstsza u osób starszych i otyłych), ciążowa (diagnozowana w przebiegu ciąży i dotycząca tylko tego okresu) oraz wtórna (określenie grupy cukrzyc stanowiących łącznie 2-3% wszystkich postaci tej choroby).

Intima Clinic to nie tylko zespół wykwalifikowanych ginekologów. Dlatego, dbając o zdrowie naszych Pacjentek w sposób kompleksowy, oferujemy do ich dyspozycji również specjalistę diabetologa i dietetyka. Poprzez połączoną wiedzę i wspólnie prowadzoną terapię, osiągamy doskonałe efekty terapeutyczne, zarówno w leczeniu cukrzycy, jak i otyłości.

Poznaj szczegóły leczenia

Choć lekarze określają cukrzycę jako chorobę, której nie da się pokonać, to można ją skutecznie opanować. Możliwe jest to pod dwoma warunkami: regularnego kontrolowania poziomu cukru we krwi i stosowania się do wskazówek prowadzącego lekarza diabetologa oraz dietetyka. Jedynie wielokierunkowe działanie pozwala kontrolować cukrzycę i poprawiać komfort życia chorego.

W terapii cukrzycy kluczową rolę odgrywają trzy elementy: styl życia, ruch oraz dieta. Zwiększenie aktywności fizycznej i zmniejszenie energetyczności posiłków (prowadzące do redukcji masy ciała) wpływa na zmniejszenie zachorowalności na cukrzycę osób otyłych. W zależności od typu cukrzycy dieta jest dobierana inaczej, jednak niemal zawsze powinna prowadzić do redukcji masy ciała.

W terapii cukrzycy i w walce z otyłością istotna jest też większa aktywność fizyczna. Wpływa ona korzystnie na wrażliwość organizmu na insulinę, profil lipidowy, stężenie glukozy we krwi i umożliwia redukcję nadmiernej masy ciała. Wydzielanie się endorfin w trakcie aktywności fizycznej jest wskazane ze względu na poprawę nastroju, co jest niezwykle ważne w przypadku występowania depresji u pacjentów.

W zależności od konkretnego typu cukrzycy, zalecana jest aktywność fizyczna innego typu. Jednak zawsze diabetycy powinni kontrolować poziom glukozy we krwi przed treningiem (lub w jego trakcie) oraz po zakończeniu aktywności. Pomiary z użyciem glukometru są bardzo ważną czynnością dla chorych stosujących insulinę. To warunek prawidłowego dopasowania dawki tego hormonu oraz pożywienia w skali doby.

Dieta

Odpowiednio skomponowana dieta jest na tyle istotnym czynnikiem, że u cukrzyka również może być traktowana jako lek. Dlatego uczestnictwo diabetologa w terapii cukrzyka jest niezwykle istotnym elementem. Jedynie wielokierunkowe działanie pozwala na kontrolę cukrzycy i jest w stanie poprawić komfort życia chorego.