Dysplazja szyjki macicy

Dysplazja szyjki macicy lub inaczej śródnabłonkowa neoplazja szyjki macicy, określana skrótem CIN, to nieprawidłowe zmiany w budowie tkanek szyjki macicy. Mogą występować w trzech stopniach zaawansowania (CIN 1, CIN 2, CIN 3). Te najbardziej rozwinięte mogą ulec zezłośliwieniu i przekształcić się w raka szyjki macicy.

Niektóre pacjentki pytają o to, czy dysplazja to rak? Dysplazja szyjki macicy to zmiana przednowotworowa, którą należy usuwać jak najszybciej. Mamy wtedy szansę na całkowite i, co ważne, również małoinwazyjne wyleczenie. To dlatego tak ważna jest profilaktyka przednowotworowa i regularne, coroczne wykonywanie badań cytologicznych.

Dysplazja szyjki macicy najczęściej spowodowana jest obecnością wirusa HPV, a czasami jest efektem przewlekłego stanu zapalnego. Może przebiegać bezobjawowo lub powodować plamienia przy współżyciu.

Aby rozpoznać patologię o charakterze dysplazji szyjki macicy, w pierwszej kolejności wykonujemy dokładną diagnostykę. Dopiero na tej podstawie wprowadzamy odpowiednie postępowanie terapeutyczne.

Diagnostyka obejmuje badanie ginekologiczne wraz z makroskopową i mikroskopową oceną tarczy szyjki macicy – z użyciem kolposkopu. Każde odstępstwo od prawidłowego badania cytologicznego powinno skutkować leczeniem i dalszą diagnostyką. Przy nieprawidłowej cytologii kolejnym krokiem jest badanie kolposkopowe, na podstawie którego jesteśmy w stanie zlokalizować nieprawidłowość i postawić jasno diagnozę. Jeśli obserwujemy zmiany o charakterze dysplastycznym, należy pobrać materiał do badania histopatologicznego (tzw. wycinki z tarczy szyjki macicy). Należy wykonać również badanie na obecność wirusa HPV.

Leczenie dysplastycznych zmian szyjki macicy uzależnione jest od stopnia rozwinięcia patologii.

Mały stopnień zaawansowania (CIN1) lub średni (CIN2) w Intima Clinic leczymy miejscowo, za pomocą dwóch najnowocześniejszych technik zabiegowych:

• odparowując zmianę za pomocą lasera frakcyjnego CO2;
  • ścinając zmieniony nabłonek pętlą RF (tzw. LLETZ).

W przypadku dużego stopnia zaawansowania zmiany (CIN 3) wykonujemy zabieg tzw. konizacji szyjki macicy.

W pierwszej kolejności przed zabiegami powinny zostać wyleczone wszelkie infekcje pochwy. Takie postępowanie w pewnym stopniu ograniczy dalszy rozwój dysplazji szyjki macicy. Przy małych zmianach leczenie farmakologiczne może też być wystarczające. Odpowiednie leki dopochwowe leczą i regenerują nabłonek, działają przeciwinfekcyjnie, a w konsekwencji zmiany cofają się samoczynnie.

Przebieg zabiegu

W przypadku laseroterapii lekarz kieruje wiązkę lasera CO2 na zmienione dysplastycznie tkanki i naświetla je, odparowując i jednocześnie koagulując w ten sposób zmianę. Działając bardzo precyzyjnie, usuwa tylko obszar chorobowy. W procesie regeneracji tworzą się nowe warstwy nabłonka, które zastępują usunięte komórki.

Natomiast stosując powierzchowne ścięcie nabłonka z użyciem niskotemperaturowej radiofrekwencji (tzw. LLETZ), lekarz – przy użyciu precyzyjnie tnącej pętli – ścina fragment chorej tkanki na szyjce macicy wraz z niewielkim marginesem zdrowej tkanki, co daje nam pewność, że usunęliśmy zmianę w całości.

Dużą zaletą obu metod jest mała inwazyjność i bolesność zabiegu, ale dla jeszcze lepszego komfortu pacjentki dodatkowo stosuje się środki znieczulające.

Konizację szyjki macicy można przeprowadzać chirurgicznie lub za pomocą radiofrekwencji (RF – fala radiowa). W Intima Clinic wykonujemy konizację szyjki macicy z użyciem fali radiowej. Polega ona na wycięciu fragmentu szyjki macicy o kształcie stożka (z łac. conus – stożek). Diatermia RF  pozwala nie tylko wyciąć odpowiedni fragment tkanek, ale też od razu je koaguluje, zapobiegając krwawieniu i minimalizując dolegliwości bólowe oraz ryzyko powstawania powikłań pozabiegowych. Zabieg konizacji przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym i trwa ok. 15 min.

Wskazania do zabiegu

Wskazaniami do leczenia są zmiany dysplastyczne szyjki macicy:

• pierwszego i drugiego stopnia – laseroterapia (laser CO2) i radiofrekwecja (LLETZ);
  • trzeciego stopnia – konizacja szyjki macicy z użyciem diatermii RF;
  • przewlekłe zmiany LSIL z towarzyszącą infekcją HPV lub zmiany HSIL.

Przeciwwskazaniem do zabiegów są:

• infekcje intymne;
  • miesiączka.

W pierwszej kolejności należy umówić się na konsultację, w trakcie której lekarz omówi wszystkie szczegóły dotyczące zabiegu. Przed ustaleniem terminu zabiegu, należy wyleczyć ewentualne infekcje oraz pamiętać, że rana szyjki macicy goi się do 2 tygodni.

Do każdego zabiegu wymagany jest:

• aktualny wymaz z pochwy z antybiogramem (badanie ważne 1 miesiąc);
  • cytologia (wynik nie może być starszy niż rok);
  • badania z krwi:
      • HIV (badanie ważne 3 miesiące);
      • HCV (badanie ważne 3 miesiące);
      • HBs antygen (badanie ważne 3 miesiące);
      • morfologia krwi (badanie ważne 2 tygodnie);
      • układ krzepnięcia INR, APTT (badanie ważne 1 tydzień).

Po zabiegu Pacjentka może od razu wrócić do domu.

Na czas rekonwalescencji dostaje dokładną instrukcję postępowania oraz receptę na środki farmakologiczne poprawiające efekty gojenia, eliminujące możliwe odczucia bólowe i pozwalające uniknąć powikłań.

W razie wątpliwości, w każdej chwili może również skontaktować się telefonicznie z lekarzem, który w Intima Clinic przeprowadzał zabieg.

Do czasu wygojenia się rany Pacjentka może odczuwać dyskomfort, dlatego zalecamy stosowanie preparatów przyspieszających gojenie.

W okresie pooperacyjnym ważna jest szczególna higiena miejsc intymnych, które należy delikatnie podmywać szarym mydłem pod bieżącą wodą.

Przez okres 4 tygodni zaleca się unikania kąpieli w zbiornikach wodnych typu wanna, jacuzzi, basen.

Po 7-14 dniach od zabiegu Pacjentka powinna pojawić się w Intima Clinic na pierwszej wizycie kontrolnej.

Pełna aktywność seksualna możliwa jest po upływie 3-4 tygodni od zabiegu.

Dzięki konizacji, czyli wycięciu tkanek dotkniętych zmianami, rozwój choroby może zostać zatrzymany. Pacjentki po przebytych zabiegach usuwania zmian dysplastycznych powinny poddawać się regularnym badaniom profilaktycznym – cytologicznym oraz kolposkopowym.