Atrofia (czyli suchość) pochwy i sromu

Leczenie suchości pochwy i sromu

Suchość pochwy i sromu to nieprzyjemne dolegliwości kobiece, które objawiają się swędzeniem i pieczeniem. Wpływają na znaczne obniżenie jakości współżycia, powodują ból podczas stosunku i ogólny dyskomfort. Taki stan narządów intymnych oznacza również większą podatność na urazy, a przez to wnikanie drobnoustrojów i częstsze infekcje.

Za słabsze nawilżenie pochwy, czyli jej trofizm, odpowiada w dużym stopniu zmniejszenie poziomu kobiecych hormonów płciowych (estrogenów). Gdy zaczyna brakować ich w okresie okołomenopauzalnym, śluzówka pochwy i srom stają się cieńsze, bardziej wiotkie i kruche oraz słabiej ukrwione. W efekcie produkowane jest mniej glikogenu odpowiadającego za stopień ich nawilżenia.  Kiedy Kobieta wchodzi w okres menopauzy, sytuacja jeszcze bardziej się pogarsza. Hormony zupełnie zanikają i wtedy bardzo często pojawia się atrofia pochwy, czyli zanikowe zapalenie pochwy.

Inne czynniki, które mogą powodować suchość pochwy, to przebyte infekcje, choroby autoimmunologiczne, a także zbyt częste przyjmowanie niektórych leków.

Suchość pochwy, a szczególnie atrofia, czyli jej zaawansowana forma, wymaga specjalistycznych zabiegów z zakresu ginekologii estetycznej. W Intima Clinic Pacjentkom z tego typu problemem proponujemy laserowe leczenie suchości pochwy i sromu i/lub ostrzykiwanie Fibryną bogatopłytkową I-PRF. W naszej klinice wykorzystujemy w tym celu najnowocześniejsze, specjalistyczne lasery ginekologiczne.

Laserowe leczenie suchości pochwy i sromu jest zabiegiem polegającym na naświetleniu, a przez to frakcjonowaniu powierzchni śluzówki pochwy i sromu, a więc kontrolowanym odparowaniu tkanki w postaci mikrokanalików.

Przebieg zabiegu

Zabieg polega na wprowadzeniu do pochwy specjalnej końcówki, w którą wyposażony jest laser. Pozwala ona naświetlić śluzówkę na całej długości i obwodzie pochwy. Następnie lekarz przykłada głowicę w okolice warg sromowych i je również frakcjonuje. Urządzenie dodatkowo pracuje w specjalnym trybie zmniejszającym odczuwanie bólu podczas zabiegu.

Zabieg laserowego leczenia suchości pochwy i sromu trwa ok. 20-40 minut i wykonywany jest bez znieczulenia. W większości przypadków procedura jest mało bolesna i przeprowadzana w warunkach gabinetu zabiegowego. Jest to metoda małoinwazyjna. Pacjentka może powrócić do codziennej rutyny bezpośrednio po zabiegu. Mogą pojawić się u niej nieobfite upławy, które ustępują po ok. 3-4 dniach

Wskazania do zabiegu

• suchość pochwy;
  • atrofia pochwy;
  • swędzenie i pieczenie, a także urazy i infekcje intymne spowodowane niskim trofizmem;
  • ból i dyskomfort odczuwany podczas stosunków, wyraźnie wywołane słabym nawilżeniem pochwy.

• infekcje intymne;
  • miesiączka.

W pierwszej kolejności należy umówić się na konsultację, podczas której lekarz omówi wszystkie szczegóły dotyczące zabiegu. Przed ustaleniem terminu zabiegu, należy wyleczyć ewentualne infekcje oraz pamiętać, że miesiączka nie może wystąpić w ciągu 5 dni od zakończenia zabiegu.

Poza tym wymagany jest aktualny wymaz z pochwy z antybiogramem (badanie ważne 1 miesiąc) oraz cytologia.

Po zabiegu nie należy współżyć przez okres 7 dni.

Przez okres 6 tygodni nie należy stosować NLPZ (Ketonal, Ibuprofen, Aspiryna) oraz leków przeciwhistaminowych (antyalergicznych). Nie zaleca się również korzystania z basenów oraz zażywana kąpieli w wannie i jacuzzi.

Przez okres 30 dni należy stosować:

• globulki dopochwowe – kwas hialuronowy;
  • kolagen apteczny;
  • kolagen naturalny w diecie;
  • miejscowo preparaty z estrogenem.

Zabiegi laserowego leczenia suchości pochwy i sromu przynoszą efekty po ok. 4 tygodniach.

W ten sposób już po jednym zabiegu pochwa staje się bardziej gruba, jędrniejsza i lepiej nawilżona. Terapia w istotny sposób wpływa na polepszenie komfortu życia codziennego i seksualnego Pacjentki.

Polepszenie nawilżenia pochwy to nie jedyne zalety tego typu zabiegów laserowych. Podczas procedury, oprócz frakcjonowania dochodzi także do mocnego podgrzewania wewnętrznych warstw śluzówki. Powoduje to najbardziej optymalne obkurczanie już istniejących włókien kolagenu i elastyny. Ponadto, proces ten stymuluje fibroblasty do produkcji nowych włókien. Dzięki temu, zabiegi zastosowane na śluzówkę pochwy powodują jej uelastycznienie, a więc ujędrnienie i zniwelowanie uczucia luźniej pochwy.

Dodatkowo dochodzi do obkurczenia więzadeł okołocewkowych i powięzi stabilizujących cewkę moczową. Tego typu zabiegi można więc traktować jako profilaktykę wysiłkowego nietrzymania moczu i leczenie schorzenia w stopniu I .

Profilaktycznie, aby zapobiec osłabianiu ścianek pochwy, ich ścieńczeniu i rozwojowi atrofii, można dodatkowo rozważyć stosowanie preparatów zawierających kwas hialuronowy. Jednocześnie wzmacnia on, nawilża i uelastycznia śluzówkę pochwy. W spowalnianiu procesu starzenia pochwy w okresie menopauzy, bardzo ważne jest przyjmowanie hormonalnej terapii zastępczej. Wyrówna ona odpowiedni poziom estrogenów w organizmie.

Można również stosować miejscową terapię zastępczą w postaci preparatów dopochwowych, np. estrogenów w kremie, które zmniejszają takie dolegliwości jak suchość pochwy i wiążące się z tym częstsze otarcia nabłonka, a przede wszystkim bolesne stosunki. Nic jednak nie będzie tak skutecznie jak laseroterapia.