Profilaktyka przeciwnowotworowa

narządów rodnych

Nowotwory narządów płciowych są najczęściej występującymi rodzajami nowotworów u Kobiet. Rak może pojawić się w szyjce macicy, pochwie, trzonie macicy, jajnikach, jajowodach, a także na sromie. Może rozwijać się „po cichu”, latami, nie dając żadnych niepokojących symptomów.

Rokowanie i efekty leczenia nowotworów złośliwych narządów rodnych zależą w dużej mierze od postawienia diagnozy na odpowiednio wczesnym stopniu zaawansowania choroby. Dlatego tak ważna jest odpowiednia profilaktyka i wykrywanie niepokojących zmian jeszcze w fazie przedrakowej. Poza tym  duże znaczenie ma również zmiana trybu życia i inne działania mogące ograniczyć ryzyko zachorowania.

Poznaj szczegóły leczenia

Wykorzystywane metody

W Intima Clinic uczulamy wszystkie Pacjentki, jak ważna w przypadku każdej Kobiety jest profilaktyka nowotworów.

Zmiana trybu życia

Do podstawowych metod profilaktyki pierwotnej, do której zachęcamy, możemy zaliczyć zmianę trybu życia. Zwracamy szczególną uwagę na edukację naszych Pacjentek w zakresie higieny życia i sposobów odżywiania. Udowodniono bowiem, że otyłość, dieta bogata w tłuszcze zwierzęce i węglowodany proste, palenie tytoniu, spożywanie alkoholu oraz brak aktywności fizycznej przyczyniają się do rozwoju raka. Należy zatem ograniczyć lub wyeliminować ze swojego życia czynniki mogące w znaczący sposób do niego doprowadzić.

Badania profilaktyczne

Decydujące znaczenie ma profilaktyka wtórna polegająca na wczesnym wykrywaniu choroby w fazie przedklinicznej. Warunkiem wczesnego rozpoznania wielu nowotworów narządów płciowych jest regularne wykonywanie badań, do których zaliczamy m.in. cytologię, badanie USG oraz markery nowotworowe.

Cytologia LBC (cienkowarstwowa) – polega na pobraniu wymazu z powierzchni szyjki macicy i poddaniu go ocenie mikroskopowej. Cytologię należy wykonywać regularnie, raz na 2 lata, u Kobiet od 21 roku życia lub wcześniej – po pierwszej inicjacji seksualnej. W przypadku, gdy cytologia była kiedykolwiek nieprawidłowa, należy zwiększyć częstość do corocznych badań. Badanie pozwala zdiagnozować np. dysplazję szyjki macicy, a więc stan przednowotworowy lub nowotwór, dzięki czemu nasi lekarze mogą szybko wdrożyć odpowiednie leczenie.

Dopochwowe badanie USG – to precyzyjne badanie obrazowe, przeprowadzane w Intima Clinic za pomocą aparatu najwyższej klasy. Pozwala zauważyć i wykryć wczesne stany przednowotworowe, które nie dają jeszcze żadnych niepokojących symptomów.

Markery nowotworowe – diagnozując Pacjentki pod kątem nowotworów, zalecamy im, aby dodatkowo wykonywały badania polegające na oznaczeniu z krwi tzw. markerów nowotworowych. W ten sposób jesteśmy w stanie skutecznie wykryć i leczyć wczesną postać nowotworów jajników, macicy lub piersi.

Jeżeli w najbliższej rodzinie zdarzył się przypadek nowotworu piersi lub jajnika, warto wykonać badanie na mutację genu BRCA1 i BRCA2. Jeżeli okaże się, że Pacjentka posiada również tę mutację, należy objąć ją szczególnym nadzorem diagnostycznym lub – po skończonej prokreacji – usunąć profilaktycznie jajniki, a nawet wykonać mastektomię. Lekarze Intima Clinic przeprowadzają tego rodzaju zabiegi prewencyjne ze wskazań medycznych.

Szczepienia

Do najczęstszych czynników ryzyka zachorowania na raka szyjki macicy należy zarażenie wirusem HPV (brodawczaka ludzkiego). W pierwszej kolejności, głównym sposobem obniżania zachorowalności na nowotwór tego typu powinno być szczepienie.  Szczepionka Gardasil 9-walentna, jest najskuteczniejsza jeśli wykonuje się ją jeszcze przed pierwsza inicjacja seksualną. Przeznaczona jest zarówno dla kobiet i mężczyzn powyżej 9 roku życia, z tym ze do 14 roku życia przyjmuje się dwie dawki, natomiast powyżej 14 roku życia już 3.

Szczepionka chroni przed chorobami spowodowanymi przez dziewięć typów wirusa brodawczaka (HPV typu 6, 11, 16, 18, 31, 33, 45, 52 i 58)

• zmiany przed nowotworowe (narośle) i nowotwory szyjki macicy, sromu, pochwy i odbytu;
  • kłykciny kończyste

Terapia hormonalna i inne

Stosowanie antykoncepcji hormonalnej i hormonalnej terapii zastępczej zmniejsza ryzyko zachorowalności, np. na raka jajników, ale z kolei zwiększa w przypadku raka piersi. To dlatego tak ważny jest wywiad onkologiczny w rodzinie. Istnieje również rodzaj profilaktyki farmakologicznej oraz profilaktyczne zabiegi chirurgiczne, ale są one obarczone ryzykiem skutków ubocznych. Dlatego takie działania profilaktyczne nasi lekarze dobierają i sugerują po dokładnym wywiadzie i diagnozie, indywidualnie do każdej Pacjentki.