Profilaktyka przednowotworowa

Profilaktyka przeciwnowotworowa

narządów rodnych

Nowotwory narządów płciowych są najczęściej występującymi rodzajami nowotworów u Kobiet. Rak może pojawić się w szyjce macicy, pochwie, trzonie macicy, jajnikach, jajowodach, a także na sromie. Może rozwijać się „po cichu”, latami, nie dając żadnych niepokojących symptomów.

Rokowanie i efekty leczenia nowotworów złośliwych narządów rodnych zależą w dużej mierze od postawienia diagnozy na odpowiednio wczesnym stopniu zaawansowania choroby. Dlatego tak ważna jest odpowiednia profilaktyka i wykrywanie niepokojących zmian jeszcze w fazie przedrakowej. Poza tym  duże znaczenie ma również zmiana trybu życia i inne działania mogące ograniczyć ryzyko zachorowania.

Poznaj szczegóły leczenia

Wykorzystywane metody

W Intima Clinic uczulamy wszystkie Pacjentki, jak ważna w przypadku każdej Kobiety jest profilaktyka nowotworów.

Zmiana trybu życia

Do podstawowych metod profilaktyki pierwotnej, do której zachęcamy, możemy zaliczyć zmianę trybu życia. Zwracamy szczególną uwagę na edukację naszych Pacjentek w zakresie higieny życia i sposobów odżywiania. Udowodniono bowiem, że otyłość, dieta bogata w tłuszcze zwierzęce i węglowodany proste, palenie tytoniu, spożywanie alkoholu oraz brak aktywności fizycznej przyczyniają się do rozwoju raka. Należy zatem ograniczyć lub wyeliminować ze swojego życia czynniki mogące w znaczący sposób do niego doprowadzić.

Badania profilaktyczne

Decydujące znaczenie ma profilaktyka wtórna polegająca na wczesnym wykrywaniu choroby w fazie przedklinicznej. Warunkiem wczesnego rozpoznania wielu nowotworów narządów płciowych jest regularne wykonywanie badań, do których zaliczamy m.in. cytologię, badanie USG oraz markery nowotworowe.

Cytologia LBC (cienkowarstwowa) – polega na pobraniu wymazu z powierzchni szyjki macicy i poddaniu go ocenie mikroskopowej. Cytologię należy wykonywać regularnie, raz na 2 lata, u Kobiet od 21 roku życia lub wcześniej – po pierwszej inicjacji seksualnej. W przypadku, gdy cytologia była kiedykolwiek nieprawidłowa, należy zwiększyć częstość do corocznych badań. Badanie pozwala zdiagnozować np. dysplazję szyjki macicy, a więc stan przednowotworowy lub nowotwór, dzięki czemu nasi lekarze mogą szybko wdrożyć odpowiednie leczenie.

Dopochwowe badanie USG – to precyzyjne badanie obrazowe, przeprowadzane w Intima Clinic za pomocą aparatu najwyższej klasy. Pozwala zauważyć i wykryć wczesne stany przednowotworowe, które nie dają jeszcze żadnych niepokojących symptomów.

Markery nowotworowe – diagnozując Pacjentki pod kątem nowotworów, zalecamy im, aby dodatkowo wykonywały badania polegające na oznaczeniu z krwi tzw. markerów nowotworowych. W ten sposób jesteśmy w stanie skutecznie wykryć i leczyć wczesną postać nowotworów jajników, macicy lub piersi.

Jeżeli w najbliższej rodzinie zdarzył się przypadek nowotworu piersi lub jajnika, warto wykonać badanie na mutację genu BRCA1 i BRCA2. Jeżeli okaże się, że Pacjentka posiada również tę mutację, należy objąć ją szczególnym nadzorem diagnostycznym lub – po skończonej prokreacji – usunąć profilaktycznie jajniki, a nawet wykonać mastektomię. Lekarze Intima Clinic przeprowadzają tego rodzaju zabiegi prewencyjne ze wskazań medycznych.

Szczepienia

Do najczęstszych czynników ryzyka zachorowania na raka szyjki macicy należy zarażenie wirusem HPV (brodawczaka ludzkiego). W pierwszej kolejności, głównym sposobem obniżania zachorowalności na nowotwór tego typu powinno być szczepienie. Jest najskuteczniejsze, jeśli wykonuje się je u kilkunastoletnich dziewczynek, jeszcze przed pierwszą inicjacją seksualną. Zaszczepić mogą się również Panie w późniejszym czasie, zwłaszcza te, które poznają nowego partnera seksualnego.

Terapia hormonalna i inne

Stosowanie antykoncepcji hormonalnej i hormonalnej terapii zastępczej zmniejsza ryzyko zachorowalności, np. na raka jajników, ale z kolei zwiększa w przypadku raka piersi. To dlatego tak ważny jest wywiad onkologiczny w rodzinie. Istnieje również rodzaj profilaktyki farmakologicznej oraz profilaktyczne zabiegi chirurgiczne, ale są one obarczone ryzykiem skutków ubocznych. Dlatego takie działania profilaktyczne nasi lekarze dobierają i sugerują po dokładnym wywiadzie i diagnozie, indywidualnie do każdej Pacjentki.