Hymenoplastyka i hymenotomia

plastyka błony dziewiczej

Czy w obrębie narządów płciowych można ingerować również w błonę dziewiczą? Jak najbardziej.

Najczęściej w naszym kraju wykonuje się zabieg usuwania błony dziewiczej. Odbywa się on głównie z przyczyn anatomicznych. Budowa błony dziewiczej u Kobiet jest zróżnicowana. Zdarza się, że jest tak mocna i gruba, że niemożliwe jest naturalne naruszenie jej przy pierwszym współżyciu. Najczęściej na jej zabiegowe usunięcie decydują się Kobiety młode, które przy próbie zbliżenia seksualnego i penetracji pochwy odczuwają tak silny ból, że nawet nie są w stanie przebrnąć przez pierwszy stosunek w swoim życiu.

Na odtworzenie błony dziewiczej czasem decydują się Kobiety z powodów kulturowych i religijnych. W Polsce takich przypadków jest niewiele. W naszym kraju natomiast zdarzają się Pacjentki, które chcą odtworzyć błonę dziewiczą, aby spełnić, jakiś rodzaj fantazji o tym, aby wspólnie z partnerem przeżyć tego rodzaju pierwszy stosunek.  Pacjentki poddają się zabiegowi rekonstrukcji błony dziewiczej również z powodów psychologicznych, wówczas gdy może on wpłynąć na nie w sposób terapeutyczny, przykładowo po złych doświadczeniach seksualnych.

W ramach ginekologii plastycznej wykonujemy dwa typy zabiegów błony dziewiczej. Są nimi  hymenoplastyka, a więc odtwarzanie błony dziewiczej oraz hymenotomia, czyli zabieg jej usuwania. Oba są bardzo krótkimi zabiegami chirurgicznymi, prostymi i nie obarczonymi ryzykiem powikłań.

Przebieg zabiegu

Hymenotomia polega na nacięciu lub usunięciu fragmentów błony dziewiczej, np. z wykorzystaniem lasera, co w rezultacie umożliwia Kobiecie inicjację seksualną. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Czas trwania zabiegu wynosi ok. 20 minut.

Zabieg hymenoplastyki polega na zszywaniu pozostałości błony, które u każdej Kobiety pozostają na ściankach pochwy po pierwszym stosunku. Są one naciągane i zszywane nićmi, które następnie się rozpuszczają, zostawiając pośrodku elastyczny otwór. Zabieg trwa ok. 30 minut i przeprowadza się go w znieczuleniu miejscowym.

Wskazania do zabiegu
  • ból i niemożność przerwania błony dziewiczej podczas pierwszego stosunku płciowego;
  • chęć ponownego przeżycia pierwszego stosunku;
  • psychologiczne, religijne i kulturowe uwarunkowania konieczności posiadania błony dziewiczej.
  • ciąża i karmienie piersią;
  • złe wyniki badań laboratoryjnych krwi;
  • aktywna infekcja narządów intymnych;
  • menstruacja.

W pierwszej kolejności należy umówić się na konsultację, podczas której lekarz przeprowadzi diagnozę i omówi wszystkie szczegóły dotyczące zabiegu. Przed ustaleniem terminu zabiegu, należy wyleczyć ewentualne infekcje oraz pamiętać, że miesiączka nie może wystąpić w ciągu 7 dni od zakończenia zabiegu.

Do zabiegu hymenotomii wymagany jest wyłącznie brak aktywnej infekcji miejsc intymnych

Do zabiegu hymenoplastyki wymagane są:

• aktualny wymaz z pochwy z antybiogramem (badanie ważne 1 miesiące);
  • cytologia (wynik nie może być starszy niż rok);
  • badania z krwi:
    • HIV (badanie ważne 3 miesiące);
    • HCV (badanie ważne 3 miesiące);
    • HBs antygen (badanie ważne 3 miesiące);
    • morfologia krwi (badanie ważne 2 tygodnie);
    • układ krzepnięcia INR, APTT (badanie ważne 1 tydzień);
    • TSH (badanie ważne 2 tygodnie).

Po zabiegu Pacjentka może od razu wrócić do domu. Na czas rekonwalescencji dostaje dokładną instrukcję postępowania oraz receptę na środki farmakologiczne, które poprawiają efekty gojenia, wyeliminują możliwe odczucia bólowe i pozwolą uniknąć powikłań.

W razie wątpliwości, w każdej chwili Kobieta może skontaktować się telefonicznie z lekarzem, który w Intima Clinic przeprowadzał zabieg.

W okresie poza biegowym ważna jest szczególna higiena miejsc intymnych. Pacjentka odzyskuje całkowitą sprawność seksualną po ok. 2 tygodniach.

Efekt odtworzenia błony dziewiczej jest dokładnie taki sam jak w przypadku prawdziwego pierwszego stosunku, czyli może pojawić się lekkie krwawienie, a w niektórych przypadkach ból.

Pacjentki po usunięciu bony mogą swobodnie, bez bólu i dyskomfortu obywać stosunki płciowe już na 2 dzień po zabiegu.