Mięśniaki macicy

włókniaki

Mięśniaki macicy to łagodne guzy, nazywane także włókniakami. Rozwijają się w ścianach macicy, w wyniku nadmiernego namnażania się komórek jej mięśniówki. Mogą wystąpić u Kobiety w każdym wieku, bywa że występują licznie i miewają różne wielkości.

O ich obecności mogą świadczyć m.in. obfite miesiączki oraz bóle uciskowe w podbrzuszu, częste oddawanie moczu spowodowane uciskiem na pęcherz moczowy, uczucie pełności w miednicy. Są także przyczyną niepłodności.

Początkowo nie powodują żadnych dolegliwości i poza obserwacją oraz systematyczną kontrolą, nie wymagają specjalistycznego leczenia. Terapii poddaje się natomiast te guzy, które wywołują u Pacjentki duży dyskomfort i ból, uniemożliwiają jej zajście w ciążę lub mogą w przyszłości rozwinąć się w kierunku zmian nowotworowych.

W Intima Clinic dobieramy metodę leczenia mięśniaków indywidualnie dla każdej Pacjentki, po wcześniejszym badaniu diagnostycznym określającym ilość i rozmiary zmian. W tym celu lekarz wykonuje przezpochwowe badanie ultrasonograficzne. W naszej klinice tego typu badania przeprowadzamy za pomocą nowoczesnego ultrasonografu. Metody terapii są uzależnione od liczby, wielkości oraz jakości zmian.

Mięśniaki, które wywołują niewielkie objawy, leczy się farmakologicznie. Terapia powoduje złagodzenie objawów spowodowanych uciskiem oraz zmniejsza obfite miesiączki. Często jednak zdarza się, że po zakończeniu leczenia farmaceutycznego niedogodności powracają.

Wówczas mięśniaki należy usunąć zabiegowo podczas zabiegu miomektomii. W jego trakcie macica zostaje w całości lub częściowo zachowana. Celem operacji jest złagodzenie objawów wywoływanych przez mięśniaki oraz zachowanie zdolności rozrodczej Pacjentki, jeśli planuje ona macierzyństwo. Mięśniaki w zależności od ich umiejscowienia  i wielkości zawsze usuwamy w sposób małoinwazyjny – czyli laparoskopowo lub histeroskopowo.

Histerektomia to ostateczność. Jest zabiegiem polegającym na całkowitym lub częściowym wycięciu trzonu macicy drogą laparoskopową, który jest wykonywany tylko w wypadku zmian uniemożliwiających odtworzenie prawidłowej macicy. Zabieg tego typu nazywa się LASH. Po tego rodzaju zabiegu Pacjentki szybko wracają do pełnej sprawności, ich sprawność seksualna i doznania nie ulegają zmianie ponieważ szyjka macicy pozostaje nienaruszona. Zabieg laparoskopowego usunięcia trzonu macicy (LASH) eliminuje możliwość powikłań, takich jak: zrosty, obniżenie lub wypadanie pochwy – w porównaniu do tradycyjnych metod operacyjnych.

Przebieg zabiegu

Zabieg histeroskopii wykonujemy w krótkotrwałym znieczuleniu miejscowym lub ogólnym w asyście anestezjologa. Lekarz, przy pomocy wprowadzanego przezpochwowo histeroskopu, precyzyjnie lokalizuje najdrobniejsze guzy w jamie macicy, uwidaczniając je w powiększeniu na monitorze. W ten sposób jest w stanie precyzyjnie określić ich charakter, wielkość oraz liczbę, a następnie je usunąć. Zabieg trwa ok. 60-95 minut.

Usuwanie mięśniaków odbywa się podczas zabiegu laparoskopowego przeprowadzanego w znieczuleniu ogólnym. Poprzez niewielkie, ok. 10-milimetrowe kosmetyczne nacięcie w pępku, wprowadza się do jamy brzusznej kamerę oraz źródło światła. W ten sposób na monitorze uzyskujemy obraz w znacznym powiększeniu. Poprzez trzy 5-milimetrowe nacięcia znajdujące się nad spojeniem łonowym dodatkowo wprowadza się do jamy brzusznej mikronarzędzia. Za ich pomocą mięśniaki są wyłuszczane i zakładane są szwy. Następnie do jamy brzusznej wprowadza się narzędzie, które morceluje i usuwa wyłuszczone mięśniaki z jamy brzusznej. Po zakończeniu zabiegu mikronarzędzia są wyjmowane, a na rany po nacięciach zakłada się szwy kosmetyczne. Zabieg trwa ok. 90-150 minut.

Po zabiegach mięśniaki poddawane są badaniu histopatologicznemu, które określa czy zmiana ma charakter łagodny.

Przeciwwskazaniem do zabiegów są:

• infekcje intymne;
  • miesiączka;
  • choroby krwi;
  • ciąża;
  • przewlekłe choroby wątroby;
  • zaburzenia krzepliwości krwi.

W pierwszej kolejności należy umówić się na konsultację, podczas której lekarz omówi wszystkie szczegóły dotyczące zabiegu. Przed ustaleniem terminu zabiegu, należy wyleczyć ewentualne infekcje oraz pamiętać, iż miesiączka nie może wystąpić w ciągu 14 dni od zakończenia zabiegu.

Pacjentki, które zostały skierowane na zabieg mało inwazyjny, muszą wykonać wymaz z pochwy lub szyjki macicy.

Przygotowanie do zabiegów w znieczuleniu ogólnym jest takie samo, jak w przypadku operacji. Lekarz prowadzący informuje o potrzebnych badaniach i zaleceniach oraz kieruje na szczepienie przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B (WZW B), o ile Pacjentka nie zaszczepiła się wcześniej.

Po przeprowadzeniu miomektomii lub histerektomii Pacjentka musi pozostać na oddziale przez około 2 dni. Okres rekonwalescencji trwa około 3-4 tygodnie. W tym czasie nie wolno obciążać organizmu dużym wysiłkiem fizycznym, nie wolno współżyć, korzystać z wanny, basenu oraz sauny.

Na czas rekonwalescencji Kobieta dostaje dokładną instrukcję postępowania oraz receptę na środki farmakologiczne, które poprawiają efekty gojenia, wyeliminują możliwe odczucia bólowe i pozwolą uniknąć powikłań.

W razie wątpliwości, w każdej chwili może skontaktować się telefonicznie z lekarzem, który w Intima Clinic przeprowadzał zabieg.

W okresie pooperacyjnym ważna jest szczególna higiena miejsc intymnych oraz ran pooperacyjnych, które należy delikatnie podmywać szarym mydłem pod bieżącą wodą. Następnie należy spryskać specjalnym płynem do dezynfekcji i osuszać sterylnymi gazikami.

Po 7-14 dniach od zabiegu Pacjentka powinna pojawić się w Intima Clinic na wizycie kontrolnej.

Stosowanie się do zaleceń pooperacyjnych jest ważne dla szybkiej rekonwalescencji i wpływa na efekt końcowy operacji. Po zastosowaniu wyżej wymienionych technik Pacjentka szybko powraca do pełnej sprawności (w porównaniu do laparotomii). Zachowuje również pełną jakość życia seksualnego (Kobieta ma zachowaną szyjkę macicy).