Vulvodynia

przewlekły ból w żeńskich genitaliach

Vulvodynia to nazwa kobiecych dolegliwości objawiających się bólem sromu (z łac. vulva) i pochwy. Choć występowanie tej przypadłości jest częste, to jednocześnie jest ona diagnozowana bardzo rzadko.

W trakcie życia wiele Kobiet cierpi na przewlekłe dolegliwości bólowe związane z wewnętrznymi i/lub zewnętrznymi narządami płciowymi. Źródła bólu mogą być bardzo zróżnicowane, a do ich ustalenia i podjęcia dalszej terapii zawsze konieczne jest przeprowadzenie badań zlecanych przez ginekologa. Co jednak w sytuacji, w której Kobieta cierpi na przewlekły, dotkliwy ból, któremu często towarzyszy niemożność współżycia, a wyniki wszystkich zleconych przez lekarza badań pozostają w normie?

W takich sytuacjach najczęściej stawianą diagnozą jest vulvodynia. Przez schorzenie to rozumiemy chroniczne stany bólowe występujące przy znikomych, a często wręcz żadnych widocznych oznakach zmian chorobowych.

Etiologia schorzenia nie jest niestety znana. Wyniki przeprowadzonych jak dotąd badań wyraźnie wskazują natomiast, czym vulvodynia nie jest (chorobą przenoszoną drogą płciową, infekcją, chorobą nowotworową, ani dolegliwością o podłożu psychologicznym). Do dziś lekarze określają jedynie przyczyny, które mogą powodować tę dolegliwość, takie jak: uszkodzenia nerwów, nadmierną gęstość zakończeń nerwowych odpowiedzialnych za nadwrażliwość skóry oraz czynniki genetyczne.

Jest to schorzenie o charakterze chronicznym, które zazwyczaj wywiera bardzo duży, negatywny wpływ na jakość życia, funkcjonowanie i seksualność Kobiety. Bardzo często Pacjentki borykają się z nim przez wiele lat, zanim uda się wystawić prawidłową diagnozę.

Vulvodynię zwykle dzieli się na następujące podtypy:

• vulvodynia właściwa (Generalized/dysesthetic Vulvodynia);
  • vestibulodynia (Vulvar Vestibulitis Syndrome, zespół zapalenia przedsionka pochwy).

Vulvodynia właściwa – to schorzenie neuropatyczne, co znaczy, że ból występuje spontanicznie, wynika z nieprawidłowego unerwienia miejsc intymnych. Może objawiać się jako uszkodzenie lub zapalenie nerwów w efekcie nadmiernego ucisku wywieranego przez dysk w kręgosłupie lub być efektem jatrogennego działania po przebytych operacjach.

Vestibulodynia – to intensywny i przewlekły ból przedsionka pochwy występujący tylko przy próbie jego dotknięcia, podczas którego dochodzi do zaczerwienienia śluzówki mimo braku infekcji.   Choroba ta opisywana jest  jako „zespół zapalenia przedsionka pochwy”.

W leczeniu vulvodynii pierwszym krokiem zawsze powinno być wyeliminowanie czynników mogących podrażniać srom, a więc: stosowanie mydeł, kremów, środków perfumowanych czy chemikaliów.

Kobieta powinna unikać wszelkiego rodzaju materiałów mogących uczulać (sztuczne włókna w bieliźnie i wkładkach, lateks itp.). Pacjentka nie powinna również nosić obcisłych spodni czy bielizny (najbardziej wskazana jest bielizna bawełniana biała). Ważne, aby nie wykonywać czynności, w trakcie których duży nacisk na srom może pogorszyć objawy (np. jazda na rowerze).

Ważne również jest, aby kobieta nie angażowała się w aktywności seksualne, przy których odczuwa ból. Czas na zbliżenia będzie po leczeniu lub w sytuacjach kiedy wiemy, że Kobieta uniknie dolegliwości bólowych. Należy również pamiętać, że nieleczona vulvodynia prowadzi w konsekwencji do wystąpienia pochwicy (vaginismus) – ze względu na bolesność podczas stosunków płciowych, zwaną dyspareunią. W trakcie trwania choroby pojawiają się wtedy niezależne od woli skurcze mięśni pochwy występujące przy próbie współżycia czy wprowadzania czegoś do pochwy (np. podczas badania ginekologicznego). Dbanie o siebie, swoje ciało i emocje to aspekt, którego nie da się przecenić w procesie terapii vulvodynii.

Zawsze podkreślamy, że w terapii vulvodynii niezwykle ważna jest cierpliwość i determinacja Kobiety. Odkrycie tego, co będzie w stanie pomóc w przypadku konkretnej Pacjentki, często wymaga długiego czasu. W zdecydowanej większości przypadków udaje się jednak znaleźć sposób na to, aby całkowicie wyeliminować ból, a Pacjentka mogła na nowo zacząć cieszyć się życiem.